Title: M7.5 EGT algorithm - hardware changes - real world Post by: vtraudt on November 29, 2013, 11:47:06 AM Bosch is using an algorithm or mathematical model to calculate and show EGT.
The 1.8T (2003 A4, 8E0 909 518 AF ECU, AMB engine) does not have a EGT sensor. I haven't found details regarding all input parameters that Bosch is using for the model. But I found a note saying that the 'user' (here: Audi) has to put in (IIRC: 4?) empirical numbers (from temperature measurements) to adjust the model to the actual hardware. Assuming the model works decent, and Audi plugged in the correct measured temperatures, the EGT numbers we see from the ECU may be a close approximation of the real temperatures ON A STOCK CAR. The only sensors I can envision feeding the model might be, IAT, Boost, Coolant temp, throttle position, RPM. Any hardware changes (i.e. remove restrictive exhaust manifold, catalytic converter, larger/high flowing turbine housing, cat back exhaust) may not be 'detected' by the model. Ditto running 'colder' fuel (race gas, alcohol). Possibly also water/meth injection (except for maybe some input through lower IAT). Before randomly raising the stock "EGT Threshold" (seem to be 950 deg C?): a) what parameters and sensor inputs are used by Bosch to calculate the EGT? b) is documentation available how hardware changes influence the CALCULATED EGT? b1) test pipe vs catalytic convert b2) high flow exhaust manifold vs. restrictive stock manifold b3) water/meth injection vs stock b4) larger turbo vs stock turbo c) any input regarding SAFE limits above the stock EGT threshold number using high flow manifold, K04 hot side, 3" test pipe, high flow cat back, upgraded SMIC. Running 22 psi, 93 octane, 7200 rpm redline Title: Re: M7.5 EGT algorithm - hardware changes - real world Post by: vtraudt on November 29, 2013, 11:50:15 AM Some translated lines from the Funktionsrahmen:
Understanding EGT: Die h¨ochste Priorit¨at hat der Katschutz ( LASOAB), gefolgt von Bauteileschutz oder Fahrerwunsch, Katausr¨aumen und Katheizen. - Highest priority has cat protection, followed by parts protection or driver desire, cat cleaning and cat heating. Der Bauteileschutz f¨ur Kr¨ummer, Auslaßventile, Laderturbine wird ¨uber die Eing¨ange lambts_w, lambts2_w realisiert. - Parts protection for exhaust manifold, exhaust valves, turbine is done via input lambts_w, lambts2_w. Der Eingang lambts2_w ist nur vorhanden, wenn die Systemkonstante SY_STERBTS = true ist. Diese ist nur bei Projekten mit Stereoabgasstr ¨angen gesetzt, wenn auf den beiden B¨anken sehr unterschiedliche Abgastemperaturen bei gleichem Betriebspunkt auftreten. Bei Projekten mit Abgastemperaturregelung ¨uber Abgastemperatursensoren wird die Regelkorrektur ¨uber den additiven Anteil dlamatr_w eingerechnet. - Lambts2_w only exists if system constant SY_STERBTS = true. This is only the case with projects with stereo exhaust pats, if both banks show very different exhaust temp at the same operating point. - For projects with exhaust gas temp regulation via exhaust temp sensors, the exhaust temp is calculated using the additive input dlamatr_w. (side note) wenn die hohe Lambda-Dynamik außerhalb des Warmlauf-, Katheizbereichs nicht mehr erforderlich ist (B_lamnse = true) wird vom 10 ms- auf das 100 ms-Rechenraster ¨ubergegangen. - If the high lambda dynamic outside warm up/cat heating is not required anymore (B_lamnse=true), the frequency is switched from 10 msec to 100 msec - Note: if not detrimental effect on lifetime of O2 sensor, or for tuning, may be worthwhile keeping the faster 10 ms frequency for the O2 sensor? Title: Re: M7.5 EGT algorithm - hardware changes - real world Post by: vtraudt on November 29, 2013, 11:54:15 AM Parameter list and translation:
Excel file here: https://www.dropbox.com/s/4vhd8no1u4qb2sj/EGT%20Bosch%20parameters%20translation.xlsx (https://www.dropbox.com/s/4vhd8no1u4qb2sj/EGT%20Bosch%20parameters%20translation.xlsx) ABK LAMBTS 2.12 Abkuerzungen Parameter Source-X Source-Y Art Bezeichnung CWLAMBTS FW Codewort: Lambda Bauteileschutz DTBTS FW Temperaturhysterese for Bauteileschutz DTWILABTS FW Ladertemperaturhysterese forBauteileschutz DTWISBTS FW Stegtemperaturhysterese for Bauteileschutz ETADZW DZWG KL ZW-Wirkungsgrad in Abhaengigkeit delta ZW FBSTABGM TABGBTS_W KL Faktor Bauteileschutz abhaengig von model. Abgastemperatur KFDLBTS DETAZWBS NMOT KF Delta Lambdasoll for Bauteileschutz KFFDLBTS NMOT RL_W KF Faktor Delta Lambdasoll for Bauteileschutz KFLBTS NMOT RL_W KF Lambdasoll for Bauteileschutz KFLBTS2 NMOT RL_W KF Lambdasoll for Bauteileschutz SNM16GKUB NMOT SV Stuetzstellenverteilung Gemischkontrolle 16 nmot Stuetzstellen SRL12GKUW RL_W SV Stuetzstellenverteilung Gemischkontrolle 12rl_w Stuetzstellen SY_ATMLA SYS (REF) Systemkonstante Abgastemperaturmodellierung Lader vorhanden SY_ATMST SYS (REF) Systemkonstante Abgastemperaturmodellierung Steg vorhanden SY_STERBTS SYS (REF) Systemkonstante Bauteileschutz Abgasbankselektiv vorhanden SY_TURBO SYS (REF) Systemkonstante Turbolader TABGBTS FW Abgastemperaturschwelle for Bauteileschutz TDLAMBTS FW einmalige Verzoegerungszeit Freigabe for Lambda-Bauteileschutz TIKATBTS FW Temperaturschwelle im Kat for Bauteileschutz TKATBTS FW Kat-Temperaturschwelle for Bauteileschutz TVLBTS FW Verzoegerungszeit Lambdasoll Bauteileschutz TWILABTS FW Ladertemperaturschwelle for Bauteileschutz TWISTBTS FW Stegtemperaturschwelle for Bauteileschutz ZDLBTS FW Zeitkonstante Delta Lambda Bauteileschutz ZLBTS FW Zeitkonstante Lambda Bauteileschutz Variable Quelle Art Bezeichnung B_DASH MDFAW EIN Bedingung: Dashpot-Aenderungsbegrenzung aktiv B_GSAF CAN EIN Bedingung Getriebe-Schalteingriff-Anforderung B_TABGBTS LAMBTS LOK Bedingung Abgastemperatur for Bauteileschutz ueberschritten B_TATMBTS LAMBTS LOK Bedingung: Temperaturaus ATM for Bauteileschutz ueberschritten B_TIKATBTS LAMBTS LOK Bedingung Temperatur im Kat for Bauteileschutz ueberschritten B_TKATBTS LAMBTS LOK Bedingung Katalysatortemperatur for Bauteileschutz ueberschritten B_TWILABTS LAMBTS LOK Bedingung Ladertemperatur for Bauteileschutz ueberschritten B_TWISTBTS LAMBTS LOK Bedingung Stegtemperatur for Bauteileschutz ueberschritten DETAZWBS LAMBTS LOK Delta ZW-Wirkungsgrad for Bauteileschutz DLAMBTS_W LAMBTS LOK Delta Lambda for Bauteileschutz DZWG LAMBTS AUS Delta Zuendwinkel Grund-ZW zu Optimal-ZW ETAZWG LAMBTS LOK Wirkungsgrad beim Grundzuendwinkel ETAZWIM LAMBTS LOK Gemittelter Wirkungsgrad beim Ist-Zuendwinkel ETAZWIST MDIST EIN Ist-Zuendwinkelwirkungsgrad FLBTS_W LAMBTS LOK Faktor Lambda Bauteileschutz LAMBTS2_W LAMBTS AUS Lambda for Bauteileschutz Bank2 LAMBTS_W LAMBTS AUS Lambda for Bauteileschutz LBTS2_W LAMBTS LOK Lambda for Bauteileschutz aus Bank2 LBTS_W LAMBTS LOK Lambda for Bauteileschutz aus Stationaerkennfeld NMOT BGNMOT EIN Motordrehzahl RL_W EGFE EIN relative Luftfuellung (Word) SY_LAMBTS PROKONAL EIN Systemkonstante Bauteileschutz vorhanden TABGBTS_W LAMBTS LOK Abgastemperatur for Bauteileschutz TABGKRM_W ATM EIN Abgastemperatur im Kruemmer aus Modell TABGM_W ATM EIN Abgastemperatur vor Kat aus Modell (Word) TIKATM_W ATM EIN Abgastemperatur im Katalysator aus Modell TKATM_W ATM EIN Katalysatortemperatur aus Modell (Word) Title: Re: M7.5 EGT algorithm - hardware changes - real world Post by: vtraudt on November 29, 2013, 11:58:02 AM Also from Funktionsrahmen (translated):
TABGBTS and tabgm / tabgkrm refer to a location near the O2 sensor or downpipe TKATBTS and tkatm refer to location new cat TIKABTS and tkatm refer to location IN the cat TWISTBTS and twistm refer to the cylinder head. If SY_ATMST = 0 then twistm does not exist in project Only if All parts need to protected is it needed to set all thresholds. If a part is not critical (cat removed, etc.) then the respective threshold has to be increased to the max possible value. If the actual measured temperature of the critical part has reached the critical part temperature, then the model temp must be read and entered as the respective threshold. Potential errors in the EGT model are then found/documented in the thresholds TABGBTS, TKATBS, TIKATBTS and TWISTBTS. The selection of the thresholds TABGTS, TKATBTS, TIKATBTS and TWISTBTS must be verified. |