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Author Topic: M7.5 EGT algorithm - hardware changes - real world  (Read 4275 times)
vtraudt
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« on: November 29, 2013, 11:47:06 AM »

Bosch is using an algorithm or mathematical model to calculate and show EGT.

The 1.8T (2003 A4, 8E0 909 518 AF ECU, AMB engine) does not have a EGT sensor.
I haven't found details regarding all input parameters that Bosch is using for the model.
But I found a note saying that the 'user' (here: Audi) has to put in (IIRC: 4?) empirical numbers (from temperature measurements) to adjust the model to the actual hardware.

Assuming the model works decent, and Audi plugged in the correct measured temperatures, the EGT numbers we see from the ECU may be a close approximation of the real temperatures ON A STOCK CAR.

The only sensors I can envision feeding the model might be, IAT, Boost, Coolant temp, throttle position, RPM.

Any hardware changes (i.e. remove restrictive exhaust manifold, catalytic converter, larger/high flowing turbine housing, cat back exhaust) may not be 'detected' by the model.

Ditto running 'colder' fuel (race gas, alcohol).

Possibly also water/meth injection (except for maybe some input through lower IAT).

Before randomly raising the stock "EGT Threshold" (seem to be 950 deg C?):

a) what parameters and sensor inputs are used by Bosch to calculate the EGT?
b) is documentation available how hardware changes influence the CALCULATED EGT?
b1) test pipe vs catalytic convert
b2) high flow exhaust manifold vs. restrictive stock manifold
b3) water/meth injection vs stock
b4) larger turbo vs stock turbo
c) any input regarding SAFE limits above the stock EGT threshold number using high flow manifold, K04 hot side, 3" test pipe, high flow cat back, upgraded SMIC. Running 22 psi, 93 octane, 7200 rpm redline




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vtraudt
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« Reply #1 on: November 29, 2013, 11:50:15 AM »

Some translated lines from the Funktionsrahmen:

Understanding EGT:

Die h¨ochste Priorit¨at hat der Katschutz ( LASOAB), gefolgt von Bauteileschutz oder Fahrerwunsch, Katausr¨aumen und Katheizen.
-   Highest priority has cat protection, followed by parts protection or driver desire, cat cleaning and cat heating.

Der Bauteileschutz f¨ur Kr¨ummer, Auslaßventile, Laderturbine wird ¨uber die Eing¨ange lambts_w, lambts2_w realisiert.
-   Parts protection for exhaust manifold, exhaust valves,  turbine is done via input lambts_w, lambts2_w.

Der Eingang lambts2_w ist nur vorhanden, wenn die Systemkonstante SY_STERBTS = true ist. Diese ist nur bei Projekten mit Stereoabgasstr
¨angen gesetzt, wenn auf den beiden B¨anken sehr unterschiedliche Abgastemperaturen bei gleichem Betriebspunkt auftreten.
Bei Projekten mit Abgastemperaturregelung ¨uber Abgastemperatursensoren wird die Regelkorrektur ¨uber den additiven
Anteil dlamatr_w eingerechnet.
-   Lambts2_w only exists if system constant SY_STERBTS = true. This is only the case with projects with stereo exhaust pats, if both banks show very different exhaust temp at the same operating point.
-   For projects with exhaust gas temp regulation via exhaust temp sensors, the exhaust temp is calculated using the additive input dlamatr_w.

(side note)
wenn die hohe Lambda-Dynamik außerhalb des Warmlauf-, Katheizbereichs nicht mehr erforderlich ist (B_lamnse = true) wird vom
10 ms- auf das 100 ms-Rechenraster ¨ubergegangen.
-   If the high lambda dynamic outside warm up/cat heating is not required anymore (B_lamnse=true), the frequency is switched from 10 msec to 100 msec
-   Note: if not detrimental effect on lifetime of O2 sensor, or for tuning, may be worthwhile keeping the faster 10 ms frequency for the O2 sensor?
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« Reply #2 on: November 29, 2013, 11:54:15 AM »

Parameter list and translation:

Excel file here:

https://www.dropbox.com/s/4vhd8no1u4qb2sj/EGT%20Bosch%20parameters%20translation.xlsx

ABK   LAMBTS   2.12   Abkuerzungen   
Parameter   Source-X   Source-Y   Art   Bezeichnung
CWLAMBTS         FW   Codewort: Lambda Bauteileschutz
DTBTS         FW   Temperaturhysterese for Bauteileschutz
DTWILABTS         FW   Ladertemperaturhysterese forBauteileschutz
DTWISBTS         FW   Stegtemperaturhysterese for Bauteileschutz
ETADZW   DZWG      KL   ZW-Wirkungsgrad in Abhaengigkeit delta ZW
FBSTABGM   TABGBTS_W      KL   Faktor Bauteileschutz abhaengig von model. Abgastemperatur
KFDLBTS   DETAZWBS   NMOT   KF   Delta Lambdasoll for Bauteileschutz
KFFDLBTS   NMOT   RL_W   KF   Faktor Delta Lambdasoll for Bauteileschutz
KFLBTS   NMOT   RL_W   KF   Lambdasoll for Bauteileschutz
KFLBTS2   NMOT   RL_W   KF   Lambdasoll for Bauteileschutz
SNM16GKUB   NMOT      SV   Stuetzstellenverteilung Gemischkontrolle 16 nmot Stuetzstellen
SRL12GKUW   RL_W      SV   Stuetzstellenverteilung Gemischkontrolle 12rl_w Stuetzstellen
SY_ATMLA         SYS (REF)   Systemkonstante Abgastemperaturmodellierung Lader vorhanden
SY_ATMST         SYS (REF)   Systemkonstante Abgastemperaturmodellierung Steg vorhanden
SY_STERBTS         SYS (REF)   Systemkonstante Bauteileschutz Abgasbankselektiv vorhanden
SY_TURBO         SYS (REF)   Systemkonstante Turbolader
TABGBTS         FW   Abgastemperaturschwelle for Bauteileschutz
TDLAMBTS         FW   einmalige Verzoegerungszeit Freigabe for Lambda-Bauteileschutz
TIKATBTS         FW   Temperaturschwelle im Kat for Bauteileschutz
TKATBTS         FW   Kat-Temperaturschwelle for Bauteileschutz
TVLBTS         FW   Verzoegerungszeit Lambdasoll Bauteileschutz
TWILABTS         FW   Ladertemperaturschwelle for Bauteileschutz
TWISTBTS         FW   Stegtemperaturschwelle for Bauteileschutz
ZDLBTS         FW   Zeitkonstante Delta Lambda Bauteileschutz
ZLBTS         FW   Zeitkonstante Lambda Bauteileschutz
            
Variable   Quelle      Art   Bezeichnung
B_DASH   MDFAW      EIN   Bedingung: Dashpot-Aenderungsbegrenzung aktiv
B_GSAF   CAN      EIN   Bedingung Getriebe-Schalteingriff-Anforderung
B_TABGBTS   LAMBTS      LOK   Bedingung Abgastemperatur for Bauteileschutz ueberschritten
B_TATMBTS   LAMBTS      LOK   Bedingung: Temperaturaus ATM for Bauteileschutz ueberschritten
B_TIKATBTS   LAMBTS      LOK   Bedingung Temperatur im Kat for Bauteileschutz ueberschritten
B_TKATBTS   LAMBTS      LOK   Bedingung Katalysatortemperatur for Bauteileschutz ueberschritten
B_TWILABTS   LAMBTS      LOK   Bedingung Ladertemperatur for Bauteileschutz ueberschritten
B_TWISTBTS   LAMBTS      LOK   Bedingung Stegtemperatur for Bauteileschutz ueberschritten
DETAZWBS   LAMBTS      LOK   Delta ZW-Wirkungsgrad for Bauteileschutz
DLAMBTS_W   LAMBTS      LOK   Delta Lambda for Bauteileschutz
DZWG   LAMBTS      AUS   Delta Zuendwinkel Grund-ZW zu Optimal-ZW
ETAZWG   LAMBTS      LOK   Wirkungsgrad beim Grundzuendwinkel
ETAZWIM   LAMBTS      LOK   Gemittelter Wirkungsgrad beim Ist-Zuendwinkel
ETAZWIST   MDIST      EIN   Ist-Zuendwinkelwirkungsgrad
FLBTS_W   LAMBTS      LOK   Faktor Lambda Bauteileschutz
LAMBTS2_W   LAMBTS      AUS   Lambda for Bauteileschutz Bank2
LAMBTS_W   LAMBTS      AUS   Lambda for Bauteileschutz
LBTS2_W   LAMBTS      LOK   Lambda for Bauteileschutz aus Bank2
LBTS_W   LAMBTS      LOK   Lambda for Bauteileschutz aus Stationaerkennfeld
NMOT   BGNMOT      EIN   Motordrehzahl
RL_W   EGFE      EIN   relative Luftfuellung (Word)
SY_LAMBTS   PROKONAL      EIN   Systemkonstante Bauteileschutz vorhanden
TABGBTS_W   LAMBTS      LOK   Abgastemperatur for Bauteileschutz
TABGKRM_W   ATM      EIN   Abgastemperatur im Kruemmer aus Modell
TABGM_W   ATM      EIN   Abgastemperatur vor Kat aus Modell (Word)
TIKATM_W   ATM      EIN   Abgastemperatur im Katalysator aus Modell
TKATM_W   ATM      EIN   Katalysatortemperatur aus Modell (Word)
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« Reply #3 on: November 29, 2013, 11:58:02 AM »

Also from Funktionsrahmen (translated):

TABGBTS and tabgm / tabgkrm refer to a location near the O2 sensor or downpipe
TKATBTS and tkatm refer to location new cat
TIKABTS and tkatm refer to location IN the cat
TWISTBTS and twistm refer to the cylinder head. If SY_ATMST = 0 then  twistm does not exist in project

Only if All parts need to protected is it needed to set all thresholds. If a part is not critical (cat removed, etc.) then the respective threshold has to be increased to the max possible value.

If the actual measured temperature of the critical part has reached the critical part temperature, then the model temp must be read and entered as the respective threshold. Potential errors in the EGT model are then found/documented in the thresholds TABGBTS, TKATBS, TIKATBTS and TWISTBTS.

The selection of the thresholds TABGTS, TKATBTS, TIKATBTS and TWISTBTS must be verified.
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