Pages: 1 ... 171 172 [173] 174 175 ... 182
Author Topic: The Volvo ME7 thread:  (Read 1074641 times)
prometey1982
Sr. Member
****

Karma: +70/-60
Offline Offline

Posts: 323



WWW
« Reply #2580 on: April 11, 2024, 07:16:05 AM »

wra70 wrhj prometey shared before but don't have logging parameters for and it's a eastern Europe variant I'll never touch
На самом деле, евро варианты как раз намного лучше. Нет этой вашей пиндосской экологической ерунды с подсчетом давления паров в баке. Вырезаю эту чушь, когда у людей случаются проблемы, которые они победить не могут.
Logged

Россия - Великая страна!
https://youtu.be/fup5GzIFdXk
unodosi
Newbie
*

Karma: +0/-0
Offline Offline

Posts: 6


« Reply #2581 on: April 11, 2024, 08:17:31 AM »

Я планировал выпустить возможность прошивки АКПП в свободный доступ, но друг разубедил меня. У него был подобный опыт. Это привело к тому, что множество людей начали править прошивки двигателей Митсубиси и убили веру людей в то, что есть нормальные тюнеры. В итоге, поток клиентов упал и новые разработки были заморожены. Рынок прошивок АКПП очень маленький. Хотя, он перешил уже несколько десятков Вольво и Пежо с коробками AW55, TF70 и TF80 в России. И несколько машин с коробками Aisin из других стран.


I mean, that sounds *somewhat* reasonable but also.. is there any development on these auto gear boxes anyways? You can't kill development that isn't happening. I know that a few in the me9 world have torque delete but what about older models?    I haven't seen anything verifiable in terms of tuning an aw55-50sn to decrease shift time or other options.
Logged
s60rawr
Full Member
***

Karma: +19/-1087
Offline Offline

Posts: 170



« Reply #2582 on: April 11, 2024, 08:28:43 AM »

На самом деле, евро варианты как раз намного лучше. Нет этой вашей пиндосской экологической ерунды с подсчетом давления паров в баке. Вырезаю эту чушь, когда у людей случаются проблемы, которые они победить не могут.

yea the stupid Leak detection pump.
i coded mine out with ESKONF.
my LDP itself is bad and i really dont care lol
no cel Smiley
Logged


There is a free flash suite in progres

-Karma Sponge
prometey1982
Sr. Member
****

Karma: +70/-60
Offline Offline

Posts: 323



WWW
« Reply #2583 on: April 11, 2024, 08:43:25 AM »

I mean, that sounds *somewhat* reasonable but also.. is there any development on these auto gear boxes anyways? You can't kill development that isn't happening. I know that a few in the me9 world have torque delete but what about older models?    I haven't seen anything verifiable in terms of tuning an aw55-50sn to decrease shift time or other options.
Нет никаких проблем со скоростью переключения АКПП. Ускорение во время переключения почти не падает. А вот что действительно требуется, это поднять обороты переключений, когда речь идет о больших по размеру турбинах. Вот здесь можно почитать о доработках https://clubvolvo.ru/threads/ogranichitel-momenta-na-tf80-sc.126689/

И там все начиналось как раз с ограничителя момента. Но теперь ушло сильно дальше.
Logged

Россия - Великая страна!
https://youtu.be/fup5GzIFdXk
s60rawr
Full Member
***

Karma: +19/-1087
Offline Offline

Posts: 170



« Reply #2584 on: April 11, 2024, 08:56:07 AM »

Нет никаких проблем со скоростью переключения АКПП. Ускорение во время переключения почти не падает. А вот что действительно требуется, это поднять обороты переключений, когда речь идет о больших по размеру турбинах. Вот здесь можно почитать о доработках https://clubvolvo.ru/threads/ogranichitel-momenta-na-tf80-sc.126689/

И там все начиналось как раз с ограничителя момента. Но теперь ушло сильно дальше.
good read
Logged


There is a free flash suite in progres

-Karma Sponge
dikidera
Full Member
***

Karma: +8/-8
Offline Offline

Posts: 149


« Reply #2585 on: April 15, 2024, 07:01:02 AM »

Нет никаких проблем со скоростью переключения АКПП. Ускорение во время переключения почти не падает. А вот что действительно требуется, это поднять обороты переключений, когда речь идет о больших по размеру турбинах. Вот здесь можно почитать о доработках https://clubvolvo.ru/threads/ogranichitel-momenta-na-tf80-sc.126689/

И там все начиналось как раз с ограничителя момента. Но теперь ушло сильно дальше.
I was unfortunately met with several untimely issues that I had to stop my reverse engineering process of AW55. From the death of my original ECM due to a short, to exploded heater core matrix to various other life events. It took me a while to find a replacement ECM, write Arduino sketches to dump EEPROM and write back, modify my custom software stack to write to the SH7055 ROM and ensure everything works.

All in all it took me 20-30 ROM write-erase cycles to get it correctly whilst looking at VIDA sources to see how A8 command works for SBL data. Rollercoaster of events.

It is only now that I managed to get my car in full working order as well as a working VVT. After driving 2 months with a shorted ECM and no VVT, I feel like I am in a 400hp car.

But my research on AW55 from several months ago was done on a older 2.4t from 2002 or something whereas I then dumped my own TCM and started doing everything from scratch then of course I was bombarded with multiple issues that took time to sort out Sad.

My first change would be increase shift point to 6900rpm or 6800 at least.
« Last Edit: April 15, 2024, 07:57:42 AM by dikidera » Logged
prj
Hero Member
*****

Karma: +1072/-480
Offline Offline

Posts: 6035


« Reply #2586 on: April 15, 2024, 08:17:23 AM »

Прошивки АКПП имеют коммерческую ценность.

На болотах много всего имеет коммерческую ценность о чём тут давно всем похуй. На французах и вольво тут ездят только те для кого машина способ передвижения из пункта А в пункт B и ничего больше.
« Last Edit: April 15, 2024, 08:19:21 AM by prj » Logged

PM's will not be answered, so don't even try.
Log your car properly - WinOLS database - Tools/patches
dikidera
Full Member
***

Karma: +8/-8
Offline Offline

Posts: 149


« Reply #2587 on: April 15, 2024, 09:10:10 AM »

На болотах много всего имеет коммерческую ценность о чём тут давно всем похуй. На французах и вольво тут ездят только те для кого машина способ передвижения из пункта А в пункт B и ничего больше.
This is why we are enthusiasts, sure in the future I may get something else, but until then I will drive and tweak and WOT my Volvo.
Logged
prometey1982
Sr. Member
****

Karma: +70/-60
Offline Offline

Posts: 323



WWW
« Reply #2588 on: April 15, 2024, 10:41:27 AM »

На болотах много всего имеет коммерческую ценность о чём тут давно всем похуй. На французах и вольво тут ездят только те для кого машина способ передвижения из пункта А в пункт B и ничего больше.
Ты начинаешь напоминать Макси. У того, тоже, очень зашоренный взгляд на мир. А уж сравнивать автопарк и мажоров Праги со всем остальным миром, тут никакая сова не выдержит натяжки на глобус такого размера. А уж по поводу болота, ну, блин, я бы посоветовал тебе сидеть и не квакать, но поскольку я воспитанный, то ничего такого предлагать не буду).
Logged

Россия - Великая страна!
https://youtu.be/fup5GzIFdXk
prj
Hero Member
*****

Karma: +1072/-480
Offline Offline

Posts: 6035


« Reply #2589 on: April 15, 2024, 01:45:16 PM »

А уж сравнивать автопарк и мажоров Праги

А кто говорил про Прагу?
Во всей Европе кроме Франции практически никто не занимается тюнингом Французов.
На каждого француза в тюнинге приходится 100 или больше BMW/VAG/MB.

Всем пофиг, на них ездят пока разваливаться не начинает и потом на свалку, и новую.
Ни о каком тюнинге никто не думает. Сделал много тысяч немецких машин и где-то пару сотен всего французов, да и то это в основном сажа и егр на дизелях. Пара рено попадалось побыстрее и всё.
А у нас их тут полно на улице, просто никто не покупает француза чтобы на нём делать тюнинг.

Коммерческий интерес может быть только на болотах (кстати не обижайся, тут все русские это так называют). Да и то я подозреваю что по факту этот интерес только у кого-то в голове.
Сделал десятку машин и думает что ой как много денег...

Ладно, не важно, я с 2020 года тюнингом не занимаюсь - сижу и смотрю на срач. Просто смешно стало читать про секретные коробки 25 летней давности на которые всему цивилизованному миру давно пофиг.
Единственное кому это бы помогло - паре человек на этом форуме.
« Last Edit: April 15, 2024, 02:01:55 PM by prj » Logged

PM's will not be answered, so don't even try.
Log your car properly - WinOLS database - Tools/patches
unodosi
Newbie
*

Karma: +0/-0
Offline Offline

Posts: 6


« Reply #2590 on: April 16, 2024, 06:56:59 AM »

Some information I found interesting, possibly helpful to some.

The PDF within that repository especially so.

https://github.com/najnesnaj/moosesnif/tree/main

Logged
prj
Hero Member
*****

Karma: +1072/-480
Offline Offline

Posts: 6035


« Reply #2591 on: April 17, 2024, 02:01:25 PM »

Some information I found interesting, possibly helpful to some.

The PDF within that repository especially so.

https://github.com/najnesnaj/moosesnif/tree/main

There is nothing really of interest there.
Maybe some info about D2 protocol, as it is not too well documented.
But other than that it's mostly how to open VIDA databases and very very basic ECU topology stuff.

If you have 0 experience, by all means, read it, but I think like 90% of it was just analysis of how VIDA works.
Logged

PM's will not be answered, so don't even try.
Log your car properly - WinOLS database - Tools/patches
dikidera
Full Member
***

Karma: +8/-8
Offline Offline

Posts: 149


« Reply #2592 on: April 22, 2024, 11:35:11 AM »

After playing around with some matplotlib code I finally started looking at my data in visual form. I know it has too much data plotted at the same time and I have not put the RPM correctly and I am also plotting it against itself which is counterintuitive, but this will get fixed in the future.


Around the 6000 rpm mark where the hp peak is, I start feeling nothing as the RPM increases, it's as if the engine is just roaring but nothing and the rate of change of the RPM starst slowing down significantly.

It is also maddening, that whilst doing this WOT, the AW55 gearbox is deciding not to lock the torque converter. Not sure what the decisions for this were. It gets hot, and I lose 15-20% efficiency. The only reason I can think of is to prevent excessive slipping of the TC while trying to lock it during WOT.


(my intake vvt map)

Generally I find that when overtaking with the automatic transmission with an unlocked converter at second gear I quickly run out of useable torque especialy with that unlocked TC. I've had situations where I was almost overtaken by a 100-120hp peugeot or citroen even as I had stomped the gas pedal and was in 2nd. I am wondering if I slightly increase the advance at high rpm, would that help me more?
I generally am willing to sacrifice top vehicle speed for better acceleration in the high rpm range. I've not needed to exceed 140kmh/80mph except in one instance in the past year. Every single aspect of my driving in the past year has been low to mid RPM, with the occasional high rpm for overtaking or simply testing how the car performs. Torque is apparently king much more than horsepower at particular speeds.
I recently had a small race with a Honda 2.2 140hp. It had 330nm and it absolutely blew me away.

Addendum:

 I discovered that the fuel maps modified by BSR do not affect WOT fueling, and it's still lean @ 14,7 up to 5200 rpm. I have since discovered a map which when I modified, I finally got a richer AFR where I wanted.

Additionally, I have discovered that the logging rate decreases with each param I request in Dynamic Records. I am now at 80ms per data frame as such, it's roughly 12hz. I have dug seriously in the timing code and believe I have found a piece of code partially responsible for the Busy bus error but not completely.
« Last Edit: May 09, 2024, 10:02:56 AM by dikidera » Logged
s90power
Newbie
*

Karma: +0/-0
Offline Offline

Posts: 4


« Reply #2593 on: May 02, 2024, 05:46:04 AM »

TYPO IN MY FILE NAME
the "WinOLS (Volvo S60 R auto (Original) - 359462) 50GPHJ.xdf " is actually an 50QKHJ
-------------------------------------------------------------------------------------------


ik some are the same SW version but they have different use cases.
i should have merged them so theres not like 4214235 different gphj but i did it quick.

to check can always side by side with ols but should be good

I have read through this thread and learned a lot, Thanks everyone.
Only thing that I cannot find in my own file is the consumption constant KVB.
I have attached my original file if someone is willing to help out
Logged
s60rawr
Full Member
***

Karma: +19/-1087
Offline Offline

Posts: 170



« Reply #2594 on: May 04, 2024, 08:23:39 PM »

I have read through this thread and learned a lot, Thanks everyone.
Only thing that I cannot find in my own file is the consumption constant KVB.
I have attached my original file if someone is willing to help out


Newer Software for your car. 2004 update, i have kvb on it
Logged


There is a free flash suite in progres

-Karma Sponge
Pages: 1 ... 171 172 [173] 174 175 ... 182
  Print  
 
Jump to:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Page created in 0.029 seconds with 17 queries. (Pretty URLs adds 0s, 0q)